Media społecznościowe - Facebook
Czym są media społecznościowe i jaki mają wpływ na nasze życie, nikomu chyba nie trzeba tłumaczyć? Bywa, że na realizowanych przez naszą firmę szkoleniach słyszymy opinie: “Nie, nie skonfigurowaliśmy jeszcze fanpage na Facebooku, ale rozumiemy, że musi on powstać i to szybko”, albo “Tak mamy fanpage na Facebooku, ale nie zaglądamy tam zbyt często”. I jedna i druga grupa uczestników zgodnie przyznają, że nie mogą już dalej prowadzić biznesu bez obecności na Facebooku. Jest jeszcze trzecia grupa osób, których opinię na temat Facebooka można zawrzeć w sformułowaniu: – “Ten cały Facebook to nie miejsce dla nas, a jego użytkownicy to nie nasza grupa docelowa “.
Jeżeli chodzi o dwie pierwsze grupy, to sukcesem jest już ich świadomość, że Facebook może pomóc w promowaniu ich oferty lub marki. Co do trzeciej grupy, to tutaj jest trochę gorzej – osoby uważające, że na Facebooku nie ma miejsca dla ich firmy lub ich klienci tam nie bywają, muszą najpierw dostrzec moc Facebooka i wiążące się z tym korzyści.
Ciekawostka: po tragicznym ataku terrorystycznym w Sri Lance, w kwietniu 2019 roku, rząd zablokował dostęp do mediów społecznościowych w celu uniemożliwienia rozpowszechniania nieprawdziwych informacji. Miesiąc później, w 27 krajach, przeprowadzono badanie, które wykazało że około 60% użytkowników internetu dopuszcza tymczasowe zablokowaniem dostępu do social mediów w czasach kryzysu.
Od czego więc zacząć?
Po pierwsze należy skonfigurować fanpage naszej firmy lub marki. Zadbać, aby wszystkie możliwe informacje były wprowadzone. Adres naszej siedziby, telefony kontaktowe oraz, co bardzo ważne, link do naszej strony WWW. Warto przygotować atrakcyjną grafikę w tle i zdjęcie profilowe – na przykład za pomocą rewelacyjnego i darmowego serwisu canva.com (szczegółowo opisanego w dziale Narzędzia).
Po drugie, tak jak w przypadku Instagrama, zadbać o własny styl podczas tworzenia postów. Do zdjęć stosować podobne filtry i ramki, a teksty, tworzyć za pomocą tych samych efektów. Warto też używać emotikon i #hasztagów. Więcej o #hasztagach przeczytacie w oddzielnym artykule dostępnym w dziale Marketing Internetowy.
Po trzecie, systematyczność. Jeśli nie macie czasu, to zacznijcie od jednego wpisu na Facebooku w tygodniu. To kilka minut w ciągu dnia – zawsze znajdzie się jakaś informacja, którą można podzielić się z użytkownikami. Jeżeli ktoś zareaguje na wasz wpis, polubi go albo skomentuje – koniecznie odpowiedzcie. Wygenerujecie ruch na waszym fanpage (Facebook i Instagram bardzo to lubią), to zawsze może się przenieść na waszą stronę internetową a o to Wam przecież chodzi. Z czasem zwiększajcie ilość postów, zamieszczajcie relacje, w których opowiadacie o waszej firmie, o tym jak powstają wasze produkty lub prezentujcie je w praktyce. Obserwujcie też waszą konkurencję.
Jak wspierać za darmo, biznes znajomego w mediach społecznościowych takich jak Facebook lub Instagram?
Media społecznościowe w liczbach. Statystyki mówią jasno – Facebook jest nadal najpopularniejszym portalem społecznościowym i chyba długo jeszcze nim będzie.