Marketing i E-marketing
Pojęcie marketing pochodzi ze Stanów Zjednoczonych i definiuje cały szereg zachowań, działań i sposobów zarządzania w firmie zorientowany na klienta i rynek. Innymi słowy są to wszystkie mechanizmy wspierające sprzedaż produktów i usług naszej firmy realizowane różnymi technikami. Nie należy marketingu przyrównywać do promocji czy reklamy produktu. Działania marketingowe obejmują o wiele więcej niż tylko promocję, a mianowicie:
- analizę rynku w tym trendy i zachowania klientów,
- komunikację z klientem i o na każdym etapie sprzedaży – od analizy rynku po obsługę po sprzedażową,
- przygotowywanie strategii wprowadzania nowych produktów lub usług na rynek, ustalania ich cen, określania grup docelowych czy sposobu ich dystrybucji,
- obserwację sprzedaży i bieżące wprowadzanie zmian w sposobie sprzedaży.
Czym zatem jest marketing internetowy?
Odpowiedź jest prosta – to marketing prowadzony w sieci, którego wszystkie elementy opierają się technikach i sposobach analizowania, promowania i komunikowania się z klientem poprzez Internet. Głównym celem marketingu internetowego jest zwiększenie widoczności naszej marki, usługi lub produktu w internecie.
Ciekawostka: Dane z października 2019 roku wskazują iż prawie 4,48 miliarda ludzi na całym świecie było aktywnymi użytkownikami sieci Internet, co stanowi 58% wszystkich ludzi na ziemi. W czołówce znajdują się takie kraja jak Chiny, Indie oraz Stany Zjednoczone Ameryki – to chyba nie jest zaskoczeniem.
Działania jakie podejmujemy w ramach e-marketingu mogą dotyczyć mediów społecznościowych, for dyskusyjnych, płatnych kampanii reklamowych w Google, Facebooku lub Instagramie. Budowanie i dbanie o stałą relację z klientem, zachęcanie Go do działania, komentowania czy lajkowania, musi odbywać się naturalnie. Każdy biznes w dzisiejszym świecie nie może rozwijać się bez obecności w sieci.
Podsumowując, narzędzia marketingu internetowego to:
- Pozycjonowanie stron www,
- SEO – Search Engine Optimization,
- Reklamy Google Ads,
- Remarketing,
- Reklama Facebook Ads i Instagram,
- Video marketing,
- Mailing,
- Marketing szeptany,
- Content marketing,
- Marketing wirusowy – reklama która chcesz oglądać,
- Profile w mediach społecznościowych (ilość użytkowników w milionach na rok 2019):
- Facebook – 2 375
- WhatsApp – 1 600
- Facebook Messenger – 1 300
- Youtube – 2 000
- Instagram – 1 000
- Qzone – 572
- Weibo – 465
- Twitter – 330
- Reddit – 330
- LinkedIn – 310
- Snapchat – 294
- Pinterest – 265
- Meetplayer
- Ask.fm
- Tumblr
- Flickr
- Współpraca z blogosferą.
Czym jest Networking? W Wikipedii przeczytamy: „proces wymiany informacji, zasobów, wzajemnego poparcia i możliwości, prowadzony dzięki korzystnej sieci wzajemnych kontaktów”. Więcej tutaj