Darmowe narzędzie od Google
Co to jest sesja? Czym lub kim są nowi użytkownicy i powracający użytkownicy? Co to są konwersje? Jak konstruować filtry i jakie informacje o ruchu na naszej stronie pozyskać z narzędzia Google Analytics? Na te i inne pytania postaramy się odpowiedzieć.
Zacznijmy od podstawowych informacji, czyli jak ruch na naszej stronie widziany jest przez narzędzie analityczne Googla.
Sesja i Odsłona w Analytics
Kiedy ktoś (użytkownik lub boot) wchodzi na naszą stronę internetową, rozpoczyna się Sesja czyli okres, podczas którego gość na naszej stronie aktywnie z niej korzysta (przechodzi do innych podstron, wypełnia formularz, rejestruje się w newsletterze, wkłada produkty do koszyka lub po prostu przegląda stronę). Jeżeli podczas Sesji odwiedzane są inne podstrony naszego serwisu, zliczane są Odsłony poszczególnych stron. Nie ma znaczenia czy użytkownik był już na danej podstronie czy wrócił na stronę główną – każde przejście zliczane jest jako Odsłona.
Użytkownicy i Nowi Użytkownicy
Nasz serwis mogą odwiedzać nowi użytkownicy jak i ci którzy już u nas kiedyś byli – to są odpowiednio – Użytkownicy oraz Nowi Użytkownicy. Często podczas szkoleń, uczestnicy zadają pytanie, jak użytkownicy są dzieleni na te dwie kategorie? Sposób jest następujący, Użytkownicy to wszyscy użytkownicy w danym zakresie dat, Nowi Użytkownicy, to tacy którzy w badanym okresie czasu wygenerowani tylko jedną Sesję. Czasem stosuje się jeszcze określenie Użytkownicy powracający, czyli tacy którzy w danym zakresie dat wygenerowali więcej niż jedną Sesję.
Współczynnik odrzuceń i czas trwania sesji
Czas Trwania Sesji to nic innego jak czas jaki użytkownik spędził na naszej stronie internetowej liczony od momentu wejścia do chwili jej opuszczenia. Współczynnik Odrzuceń natomiast to odsetek gości, którzy weszli na naszą stronę i nie „zajrzeli” dalej. Oczywiście nie zawsze chodzi o to że weszli na stronę główną – mogli przywędrować od razu na stronę z informacjami kontaktowymi lub ofertą – tam gdzie przyprowadził ich link. Czy w takim razie wysoki Współczynnik Odrzuceń jest czymś złym? Czy należy się martwić, kiedy przekracza 65%-75%? Nie zawsze. Istotą jest mierzenie tego wskaźnika wraz z Czasem Trwania Sesji. To w połączeniu tych dwóch wskaźników tkwi siła. Jeśli Czas Trwania Sesji jest duży – przekracza minutę, dwie lub trzy, a Współczynnik Odrzuceń jest na poziomie 70% to oznacza że nasi użytkownicy od razu trafili na informacje, które ich zainteresowały lub których szukali. Nie mieli potrzeby przechodzić na inne podstrony.
O raportach, ich rodzajach i sposobie wykorzystania dowiecie się więcej czytając artykuł: Darmowe narzędzie od Google – Raporty w Google Analytics