Spis treści
Fotokonkurs – bardzo popularna forma promocji – założenie jest proste – należy w komentarzu konkursowego posta wstawić zdjęcie. Osoby których zdjęcia zbiorą największą ilość reakcji „Lubię to” lub „Super” otrzymują nagrody.
Najpierw należy zastanowić się co chcemy osiągnąć poprzez organizację konkursu na Facebooku. Wcześniej pisaliśmy o zwiększaniu zasięgów, angażowaniu użytkowników do działania itp. ale celem naszego konkursu może też być poznanie preferencji potencjalnych klientów lub zwiększenie sprzedaży. Od wybranego celu zależy forma i sposób realizacji konkursu.
Znając cel naszego konkursu, musimy teraz ustalić jego zasady. Pierwszą sprawą jest oczywiście nagroda lub nagrody dla naszych zwycięzców. Ponadto, musimy jasno określić czas trwania konkursu oraz warunki uczestnictwa – w tym kto może w nim wziąć udział.
UWAGA! Regulamin Facebooka wyraźnie zabrania organizowania konkursów, w których udział jest uwarunkowany udostępnieniem posta lub oznaczeniem znajomego w takim poście. Konkurs z takimi warunkami uczestnictwa będzie łamał regulamin i zostanie zablokowany przez administratorów.
Bardzo ważną sprawą w organizacji konkursu na Facebooku jest sposób wyłonienia zwycięscy/zwycięzców. O wyniku NIE MOŻE decydować losowanie – taka forma spowoduje, że nasz konkurs będzie podlegał ustawie o grach hazardowych a to wymaga uzyskania zgody Izby Administracji Skarbowej i wniesienia opłaty w wysokości 10% wartości nagród przewidzianych w konkursie. Nie zgłoszenie takiej akcji będzie przestępstwem skarbowym zagrożonym karą sięgającą nawet kilku milionów złotych.
Zarówno Facebook jak i prawo obowiązujące w Polsce, wymagają aby nasz konkurs posiadał regulamin. Oczywiście nie musi on być zamieszczony w treści posta konkursowego, wystarczy że jest on ogólnie dostępny i znajduje się np.: na naszej stronie. Ważnym zapisem w takim regulaminie jest informacja kto jest organizatorem konkursu i UWAGA informacja że Facebook takim organizatorem nie jest!
Co to jest licencja Creative Commons? dowiesz się o tym z naszego artykułu: https://marketing-internetowy.pl/co-to-jest-licencja-creative-commons/
Na co jeszcze powinnyśmy zwrócić uwagę podczas organizowania akcji konkursowej na Facebooku? Na pewno zadanie konkursowe nie powinno być trudne i nie powinno zajmować uczestnikom dużo czasu. Im łatwiejsze zadanie, mniej skomplikowane, tym lepiej – zaangażuje w ten sposób więcej osób a przecież o to nam chodzi. Oczywiście trudność zadania konkursowego powinna być dostosowana do wartości nagród przewidzianych w naszej akcji. Im droższe nagrody tym trudniejsze zadanie.
Jeśli w związku z realizacją konkursu, przetwarzamy dane osobowe naszych uczestników, musimy ich o tym poinformować i oczywiście zadbać o przestrzeganie zasad jakie nakłada na nasz ustawa o ochronie danych osobowych oraz RODO.
Pamiętajmy żę mamy obowiązek poinformować o fakcie przechowywania i przetwarzania danych, a także przedstawić prawa i obowiązki dotyczące nas, jako organizatorów konkursu oraz jego uczestników.
Pamiętajmy że nagrody w konkursach, zgodnie z polskim prawem, są traktowane jako przychód i podlegają opodatkowaniu. Należy się od nich zryczałtowany podatek w wysokości 10% ich wartości. Dla urzędu skarbowego nie ma znaczenia kto zapłaci podatek, dlatego w regulaminie konkursu powinno być jasno sprecyzowane kto tą opłatę bierze na siebie. Oczywiście istnieje próg wartości nagrody, do którego jesteśmy zwolnieni z opłaty i na dzień dzisiejszy wynosi on 760zł. Ponadto jeśli nasz konkurs jest o tematyce artystycznej, sportowej, dziennikarskiej, naukowej bądź kulturalnej – jesteśmy wtedy zwolnieni z podatku.